Betygssystemet suger.

Blev lite missnöjd med mina betyg, men bara för den simpla anledningen att jag tycker jag förtjänade högre i vissa. Tillexempel, om du som lärare inte kollar på hur bra eleven lärt sig en redovisning utantill, varför ens ha det då? Läraren säger "jag vågar inte riktigt ge dig A än", vad är det ens för mening? På idrotten säger han att man måste svettas för att få A, vad är DET för mening? Jag kanske anstränger mig men inte svettas jag för det? Om man vet att man är riktigt bra på ett ämne, men får B och en annan får A, så tror jag inte jag är ensam om att undra vad den andra gjort bättre också...

Svenska. Fick ett D i svenska. D?! Min krönika låg på A och jag har kämpat denna terminen, så gick min läsförståelse dåligt och därför får jag inte ens C?! Tack för motivationen för nästa termin. Som någon skrev: "När A A A A E blir D är det ju inte konstigt att ungdomarna tappar motivationen".

I samhällskunskap tyckte jag nästan att jag var bättre än i historia, i vilket fall är mitt betyg där ologiskt. Under genomgångar har jag alltid försökt hinna med uppgifter som ska göras, men som vi sen efteråt inte hinner. Jag har alltså gjort extra grejer också. Förlåt men, skit på er allihopa. Behövde verkligen få ur mig det. Samma till alla andra ämnen som inte tänker utanför lådan och bara sitter intryckta i sina läroböcker och missar en elevs kreativitet och potential till att nå sina drömmar, BARA för att de tänkte på ett annorlunda sätt på den där läsförståelsen.

Avslutar denna gång med att skriva: Jag ogillar alltså BETYGSSYSTEMET, som fått lärarna att tänka såhär. Iallafall på min skola. Jag har många saker jag vill göra, men snart Elina – snart kommer du få göra precis hur du vill. Remember that. 

 

Kommentarer
Postat av: Johanna :*

Herregud vad jag håller med dig Elina!❤️

2015-01-03 @ 19:28:05
URL: http://johannanordling.devote.se
Postat av: Katta

Åh jag håller verkligen med dig! Jätte bra inlägg!

Svar: Tusen tack sötnos!
Edsbergar'N!

2015-01-04 @ 11:33:19
URL: http://hundredhooves.blogg.se/
Postat av: Robex Lundgren

ha en trevlig lördag

Svar: Tack detsamma!
Edsbergar'N!

2015-01-10 @ 10:16:21
URL: http://ghgumman.blogg.se/
Postat av: Agnes

Håller med dig. Det nya betygssystemet gjorde de för att betygen skulle bli mer rättvisa, men det som hänt är att orättvisorna är större och skolångesten värre!

2015-01-10 @ 10:17:15
URL: http://agnesbjurek.blogg.se/

Something you wanna say?

Yo! Du har väl ett namn?
Vill du trycka här?

E-postadress: (Don't worry, bara jag som ser det hehe...)

Har du nån blogg?

Just say it!

Trackback