HÄLSA FÖR MIG:

Hälsa kan betyda mycket, vi alla är olika och vi alla kanske inte tycker att hälsa betyder samma sak.

Jag tycker att hälsa är när man har en balans i livet, äter bra, rör sig, och känner sig pigg och glad. Hälsa är inte att tvinga sig i mat eller att bara äta sallad, för mig är det att ha allt under kontroll och en balans mellan sömn & näring ger dig koncentration och dessa 3 saker behövs i livet.

Minst 6 timmars sömn + frukost, lunch, middag och gärna något mellanmål. 

 

Allt hör ihop med både psykiskt, fysiskt och socialt.

Rör du på dig, borde du ha slutat minst 3 timmar innan du ska lägga dig för att lättare kunna somna och att ha en rutinerad dygnsrytm hjälper också mycket. Slappna av så hjärnan kan ställa in sig på sömn och att få tillräckligt med sömn är väldigt viktigt, annars försämras ditt humör och kan gå ut över din omgivning. 

Om du tränar, behöver du större mängder mat för att både orka före och sedan bygga upp musklerna du brutit ner efteråt. Kosten är faktiskt den viktigaste delen inom träningsförhållanden. Helst ska du äta en varierad kost med alla näringsämnen, vare sig du tränar eller inte. Man läser överallt om att man ska äta si och så, vilket kan leda till att man mår dåligt för att man inte gör så.

Lyssna inte på allt du hör.

 

Motion för mig är en tanke på stolthet och bra hälsa. Man blir stolt över sig själv och känner sig stark i kroppen. 

Jag trivs med min kropp och kommer förhoppningsvis alltid göra det. Hur jag vill se ut kommer aldrig någon kunna påverka förutom jag själv. Alla får se ut hur de vill och göra vad de vill, men jag hoppas iallafall att var och en tar hand om sin kropp.

Hälsa för mig, betyder psykiskt välmående. Träna om det är kul, ät det som är gott – gör inget till en överdrift bara utan håll en nivå på det.

 


Kommentarer
Postat av: Marike Ahlgren

SÅ rätt! :)

Svar: Tack för feedbacken! :)
Edsbergar'N!

2015-02-07 @ 16:45:40
URL: http://marikeahlgren.blogg.se

Something you wanna say?

Yo! Du har väl ett namn?
Vill du trycka här?

E-postadress: (Don't worry, bara jag som ser det hehe...)

Har du nån blogg?

Just say it!

Trackback